محققان گیرنده هایی را کشف کرده اند که موش ها را قوی اما لاغر می کند

25 ژوئن 2020 - افزایش اندازه ی دور شکم و کوچک شدن عضلات دو عارضه ی رایج در پیری هستند. محققان دانشگاه Bonn، گیرنده ای را در موش ها کشف کردند که هر دوی این اثرات را تنظیم می کند. آزمایشات بر روی کشت سلولهای انسانی نشان می دهد که مسیرهای سیگنالینگ مشابهی نیز ممکن است در انسان وجود داشته باشد. این مطالعه، با همکاری محققانی از اسپانیا، فنلاند، بلژیک، دانمارک و ایالات متحده آمریکا انجام شد و در ژورنال Cell Metabolism منتشر گردید.

سلول ها در سطح خود تعداد زیادی آنتن مختلف به نام گیرنده ها دارند که مولکول های سیگنالینگ خاصی می توانند به آنها متصل شوند که پس از این اتصال یک واکنش خاص در سلول ایجاد می کنند. یکی از این آنتن ها گیرنده ی A2B است. سطوح بعضی از سلولها تقریباً از این گیرنده پر شده است، به عنوان مثال بر روی سلولهای بافت چربی قهوه ای تعداد زیادی از این گیرنده ها وجود دارد. بافت چربی قهوه ای برخلاف بافت چربی سفید، برای ذخیره چربی استفاده نمی شود، بلکه کار آن سوزاندن چربی و در نتیجه تولید گرما است.

پروفسور Pfeifer ، از انستیتوی داروسازی و سم شناسی در بیمارستان دانشگاه بن گفت: در این مقاله، ما یک نگاه دقیق تر به گیرنده های A2B در بافت چربی قهوه ای کردیم، و یک ارتباط جالب را کشف نمودیم: هرچه سلولهای بافت چربی قهوه ای در موش ها تعداد بیشتری گیرنده ی A2B تولید کنند، گرمای بیشتری نیز تولید می کنند. این بدان معناست که به نظر می رسد آنتن های A2B به نوعی، فعالیت سلول های چربی قهوه ای را افزایش می دهند. اما مشاهده دوم که حتی جالب تر بود، اینست: با وجود افزایش چربی سوزی، بندرت وزن حیواناتی که گیرنده های A2B بیشتری داشتند، نسبت به موش هایی با تعداد کمتر گیرنده های A2B، پایین تر بود. پروفسور Pfeifer ، توضیح داد آنها لاغر هستند، اما در عین حال عضلات بیشتری نیز دارند.

عضلاتی مانند موشهای جوان است

در حقیقت محققان توانستند نشان دهند كه سلولهای عضلانی موشها نیز دارای گیرنده A2B هستند. هنگامی که این گیرنده توسط یک مولکول کوچک آگونیست تحریک شود، رشد عضلات در جوندگان افزایش می یابد. دکتر Thorsten Gnad ، نویسنده اصلی این مقاله، تأکید کرد: این گیرنده هم سوزاندن چربی و هم رشد عضلات را تنظیم می کند.

با افزایش سن، موش ها درست شبیه به انسان، به طور فزاینده ای عضلات خود را از دست می دهند، آنها همچنین تمایل دارند چربی زیادتری را در قسمت باسن در طی سالها ذخیره کنند. با این حال، اگر به آنها آگونیستی که گیرنده A2B را فعال می کند، داده شود، این دو اثر ناشی از افزایش سن مهار می شود، در این شرایط مصرف اکسیژن آنها (نشانگر اتلاف انرژی) تقریباً تا 50 درصد افزایش می یابد. علاوه بر این ، بعد از چهار هفته درمان ، آنها به اندازه یک حیوان جوان توده عضلانی بدست می آورند. دکتر  Gnad توضیح می دهد: فعال سازی A2B می تواند هر دو اثر پیری را تا حدودی معکوس کند.

محققان برای دیدن اینکه آیا این نتایج برای انسان نیز معنادار است، کشت سلولهای انسانی و نمونه های بافتی را بررسی کردند. آنها دریافتند که در افرادی که تعداد زیادی گیرنده A2B دارند، بافت چربی قهوه ای با سرعت بالاتری کار می کند. هم زمان، سلول های ماهیچه ای آنها انرژی بیشتری مصرف می کنند، که این نشان می دهد که آنها نیز فعال تر هستند و احتمالاً بازسازی بیشتری را در عضلات خود انجام می دهند.

پروفسور Pfeifer تأکید کرد: چاقی یک مشکل رو به رشد در سراسر جهان است. هر پوند اضافی نه تنها خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد بلکه خطر فشار خون بالا، آسیبهای عروقی و در نتیجه حملات قلبی و سکته های مغزی را نیز افزایش می دهد. این مشکلات توسط ماهیچه هایی که در طی سال ها با افزایش سن تحلیل می روند، بیشتر تشدید می شوند، زیرا انرژی مصرف شده در بدن هم در حالت استراحت و هم در هنگام حرکت کاهش یابد و بهمین دلیل تحرک افراد مسن به طور فزاینده ای محدود می شود.

فارماکولوژیست ها توضیح دادند که چشم انداز داشتن گیرنده ای که بتواند هردوی این پدیده های مربوط به سن را تا حدی مهار کند، بسیار هیجان انگیز است. با این حال، تحقیقات بعدی ابتدا باید نشان دهند که مکانیسمهای انسانی در واقع تا چه اندازه به موشها شباهت دارند. علاوه بر این، در حال حاضر هیچ فعال کننده ای برای A2B برای استفاده در انسان تأیید نشده است. این بدان معناست که در مورد عوارض جانبی چنین درمانی اطلاعات کمی در دست است. پرفسور Pfeifer گفت: ما هیچ نشانه ای از واکنش های منفی در موش ها پیدا نکردیم. با این حال، معنی دار بودن نتایج، در مورد واکنشهای منفی نیز محدود بود.

دکتر Gnad تأکید می کند که موفقیت این مطالعه نتیجه ی همکاری خوب با همکاران بی شمار بین المللی ما است: امروزه کار بر روی موضوعات پیچیده و جامع بدون چنین همکاریهایی تقریباً غیرممکن است.

منبع:

Gnad, T., et al. (2020) Adenosine/A2B Receptor Signaling Ameliorates the Effects of Aging and Counteracts Obesity. Cell Metabolism. doi.org/10.1016/j.cmet.2020.06.006.

https://www.news-medical.net/news/20200625/Researchers-discover-receptor-that-makes-mice-strong-and-slim.aspx